Avaliando na perspectiva sociocultural

Tânia Regina de Souza Romero

Resumo


O texto discute a avaliação numa perspectiva sociocultural, entendida como parte integrante e continua do processo ensino-aprendizagem. Para tanto, propõe mudanças na forma e nos instrumentos utilizados para avaliar. O foco da questão não é a avaliação em si mesma, mas sim a prática pedagógica. A avaliação pode ser feita em conjunto com outras ações didático-pedagógicas como, por exemplo, portfólios, autoavaliações, pôsteres, projetos em conjunto. Nesse caso, o papel do professor não se restringe mais a ensinar conteúdos: deve propor desafios que possibilitem o desenvolvimento de habilidades. O texto conclui que, felizmente, não há uma receita pronta para avaliar, de maneira que essas considerações têm o propósito de instigar novas discussões e incentivar pesquisas, diálogos e reflexões.

Palavras-chave


Avaliação; Ensino-aprendizagem; Instrumentos de avaliação

Assessment from a Socio-Cultural Perspective


Abstract


This text discusses assessment from a socio-cultural perspective, understood as an integral and continual part of the teaching-learning process. To do this, it proposes changes in how assessment is done and in the instruments used in doing it. The crux of the issue is not assessment itself, but rather the practice of education. Assessment can be done in conjunction with other didactic-educational activities, such as portfolios, self-assessments, posters and joint projects, for instance. In this case, the role of the teacher is no longer restricted to teaching content: the teacher should pose challenges that enable development of skills. The text concludes that, fortunately, there is no easy recipe for assessing; therefore, these considerations are aimed at instigating new discussions and fostering studies, dialogue and reflection.

Keywords


Assessment; Teaching-learning; Assessment instruments

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DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v2i3.117

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ISSN 2237-9983