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Ensino médio no Ceará: igualdade versus qualidade na implementação do direito à educação

Sofia Lerche Vieira, Eloísa Maia Vidal

Resumo


O artigo analisa o processo de implementação das políticas educacionais e a assimilação e incorporação destas pelas escolas visando promover a qualidade e a equidade educacional na formação dos estudantes. Sintetiza resultados de pesquisa desenvolvida em uma amostra de seis escolas de ensino médio, localizadas em três municípios do Ceará, mediante a realização de estudos de natureza quanti-qualitativa, incluindo análise de indicadores, revisão de literatura, análise documental e pesquisa de campo. A investigação revelou forte presença da avaliação de larga escala e a diversificação da oferta escolar. Constatou que 88% dos alunos estão em escolas de ensino regular de um turno e 12% em escolas de ensino médio profissional de tempo integral. As condições de ensino-aprendizagem entre esses dois tipos de oferta são diferenciadas e agravadas nas chamadas “extensões rurais” ou anexos, onde estudam 11% dos alunos. Tal situação tem contribuído para uma diversificação da oferta marcada por elementos de iniquidade.


Palavras-chave


Ceará. Ensino médio. Desigualdades socioespaciais. Diversificação da oferta.

Secondary education in the state of Ceará: equality versus quality in the implementation of the right to education


Abstract


This article analyzes the process of implementation of educational policies to promote quality and equity in youth education, and how schools assimilated and incorporated these policies. It summarizes results of a study with a sample of six secondary schools in three cities (Fortaleza, Canindé and Paraipaba) in the State of Ceará, using quantitative and qualitative methods which include the analysis of indicators, literature review, document analysis and field research. Results showed a strong presence of large-scale assessment, as well as diversity in education offer. We found that 88% of students attend regular part-time schools, while 12% attend vocational full-time schools. Teaching-learning conditions vary between these two types of education offer and this differentiation is more dramatic in the so-called "rural extensions" or annexes, which are attended by 11% of the students. This situation has contributed to a secondary education offer diversification marked by inequality factors. In the schools visited, we found a very positive school environment regarding teachers, students and the management, the last being strongly engaged in the pursuit of good results.


Keywords


Ceará. Secondary education. Socio-spatial inequalities. Diversity in education offer.

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DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v6i2.361

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ISSN 2237-9983